Elevintervju: Rikke Øren, 3. klasse

Rikke Øren

Hvordan var det å begynne her?

Alt var egentlig veldig nytt for meg, fordi jeg kommer fra offentlig skole. Læremetoden på steinerskolen er veldig annerledes, men for meg har det vært veldig positivt. Den læringsmetoden gjør at man rekker å fordype seg i faget og at man rekker å bli interessert i emnet. Man får en større oversikt og forståelse av helheten. Jeg føler at jeg sitter igjen med mye mer kunnskap og at stoffet jeg lærer sitter mye bedre enn det det gjorde på offentlig skole. Så for meg er denne læremetoden mye bedre, den gir meg mye mer faglig.

Har det blitt som du trodde det skulle bli?

På en måte har det det, samtidig hadde jeg ikke forventet at jeg skulle lære så mye. Så det er veldig positivt med skolen. Jeg hadde ikke forventet et så stort felleskap heller. Det er veldig mange sånne sosiale sammenkomster og alle linjene deler innspill. Og det at klassene er inndelt på tvers av linjene skaper også et veldig stort miljø, så det hadde jeg egentlig ikke forventet.

Og lærerne, de er helt fantastiske!

Hvordan er en vanlig skoledag for deg?

En vanlig skoledag for meg består av mest humanistiske fag. Jeg har da litteraturfordypning, hvor det går mye i å skrive som jeg trives veldig med. Og så har jeg også kunstneriske fag. Og den kombinasjonen trives jeg veldig med. Det gjør skoledagen mye mer spennende.

Hva er det beste med skolen?

Det er litt vanskelig, men jeg syns det er et veldig godt læringsmiljø. Fordi de elevene som går her har valgt denne skolen selv. De har valgt en linje og de fagene de interesserer seg for og da blir man jo automatisk mer interessert i å lære. Lærerne er også en veldig viktig faktor i dette, fordi de er veldig engasjerte og jeg opplever at veldig mange av lærerne brenner for det faget de underviser i. Og de ser deg, og hører deg og vil ditt beste. De vil at du skal oppnå dine mål.

Det har gitt meg veldig mye.

Hvordan er miljøet her på skolen?

Det er et veldig bra miljø. Det er veldig fokus på individet og individets utvikling, samtidig som man skal være del av et fellesskap. Det er viktig å respektere hverandre og lytte til hverandres meninger, samtidig som man lærer å uttrykke seg selv. Det syns jeg er en veldig bra kombinasjon, for det er mange som ikke tørr å snakke.

Vil du anbefale andre å begynne her? Hvorfor?

Absolutt. Og det har jeg også. Jeg syns den kombinasjonen med at du får studiespesialisering og har noen kunstfag er veldig bra. Jeg tror flere hadde hatt godt av det.

Hva er det beste du har lært her?

Jeg hadde nylig en periode i litteraturteori, for jeg går litteraturfordypning. Det kan høres litt tørt ut, men det er faktisk utrolig spennende. Og da hadde vi en lærer som er veldig glad i litteraturfaget og er veldig engasjert. Vi gikk utrolig i dybden i litteraturhistorien og hvordan det har utviklet seg. Det sitter veldig, det jeg har lært derifra.

Hva gjør du på fritiden?

Da er jeg mye med venner. Jeg trives veldig godt med å være sosial. Også trener jeg med venner, på et treningsstudio som ligger rett nedi gata her.

Jeg trives også med å lese og skrive. En venninne og jeg går sammen på litteraturfordypning, så vi trives egentlig veldig med å ta det med ro og lese.

Har du noen planer etter videregående?

Jeg vurderer først å ta et år på folkehøyskole, for jeg tror det hadde vært deilig å gjøre noe sosialt og ikke tenke på skole med sånn med fag og karakterer. Og etter det er planen å studere sosialantropologi. Og da vil jeg søke Edinburgh. Vi var på studietur i 2. klasse med humanistklassen og da var vi innom Edinburgh, også var vi på universitetet der og det inspirerte meg veldig til å begynne der.

Er du intressert å bli en elev?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg, ta kontakt med oss og spør oss om det du lurer på?