Elevintervju: Hugo Gjelsvik Herrman, 3. klasse - Musikk

Hugo Gjelsvik Herrman

Hvordan var det å begynne her?

Det var fint. Det var bra med noe nytt. Noe litt større med folk fra andre steder, mange nye mennesker med forskjellige interesser.

Har det blitt som du trodde det skulle bli?

Jeg husker ikke helt hvordan jeg trodde det skulle bli, men det har blitt bra. Sånn sett har det jo blitt det.

Hvordan er en vanlig skoledag for deg?

Litt forskjellig, men det begynner alltid med hovedfag som er de to første timene av dagen. Da har vi et periodefag som vi har hver dag de to første timene hver dag i tre uker. Jeg går musikklinja, så nå har vi for eksempel dirigering. Starter med to timer dirigering, med litt fordypning i det.

Også er det kanskje lunsj, også har vi musikkproduksjon hvor vi forbereder gammlehjemskonsert. Da jobber vi med å lære oss sanger og sette opp ting. I det faget planlegger vi hvordan vi skal sette opp konserter. Så har vi kanskje samspill, hvor vi er satt sammen i forskjellige band og spiller og har det gøy med det. Vi lærer oss sanger og tar opp litt. Andre dager har vi også norsk og religion og sånn også.

Hva er det beste med skolen?

Jeg tror det er mangfoldet egentlig. Det er så mange forskjellige mennesker som går her, med alle mulige interesser og innfall. Og det er veldig bra å få ting utenfra. Ellers er det lærerne. De er veldig hyggelige, det er jo de som har ansvaret for om undervisningen blir bra eller dårlig. Alt i alt har vi veldig flinke folk her.

Hvordan er miljøet her på skolen?

Det er fint. Det er vel litt som alle miljøer på videregående skoler, hvor du har litt forskjellige gjenger, hvis du kan kalle det det. Men her på skolen har man to forskjellige klasser. Man har en linjeklasse og en allmennklasse. I allmennklassen har man folk fra alle de forskjellige linjene som man går sammen med og har de klassefagene som er norsk, gym og samfunnsfag også videre. Også har du linjeklasssen din som du har alle andre linjefag med. Og det har gjort det sånn at alle kjenner alle selv om man ikke går på linje med dem. Det er nok mer blandet her enn andre steder.

Vil du anbefale andre å begynne her? Hvorfor?

Ja. Det kommer sikkert litt an på. For de det fungerer for, så fungerer det veldig fint, og for de det ikke fungerer for, fungerer det ikke i det hele tatt. Men jeg tro det fungerer for de aller fleste. Det er rett og slett veldig hyggelig å gå her og veldig lærerikt.

Hva er det beste du har lært her?

Det er mye rart og spørsmålet er hva man har lært i timene her eller hva man har lært av folkene her. Kommer ikke på noe godt eksempel dessverre.

Hva er det morsomste/beste du har gjort her?

Hittil er det kanskje å synge og fremføre rekviem. Hver vår fremfører musikklinja et rekviem to forskjellige kirker. Det har vi gjort de to siste årene og det skal vi gjøre i vår også. Det er en god følelse og opplevelse.

Hva gjør du på fritiden?

Jeg bruker tid til å tenke på de leksene jeg ikke gjør.

Gjør lekser, er med folk, øver, har et eller annet musikkprosjekt på gang.

Har du noen planer etter videregående?

Jeg har noen planer, men ikke nødvendigvis noe fastsatt. Kanskje folkehøyskole.

Er du intressert å bli en elev?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg, ta kontakt med oss og spør oss om det du lurer på?