Kampen for likestilling og ytringsfrihet i Saudi-Arabia var tema i Auroras fordypningsoppgave

Tidligere elev Aurora besøkte Vg3 studiespes. og snakket om fordypningsoppgaven fra 2016, og den fortsatt svært aktuelle problemstillingen hun valgte.

Aurora foran tavlen i klasserommet

Vg3 studiespesialisering med samfunnsfag, historie, engelsk og litteratur fikk denne uken besøk av Aurora, som gikk ut fra skolen i 2016.

Elevene arbeider nå med sine fordypningsoppgaver hver dag i hovedfagstiden. Aurora fortalte om oppgaven hun skrev da hun var elev her på Obs. Oppgaven handlet om kjønnssegregering i Saudi Arabia, og hun kom med mange nyttige tips til skriveprosessen.

Auroras oppgave er fortsatt veldig aktuell. Selv om det er gjennomført flere reformer, mangler kvinner i Saudi Arabia fremdeles grunnleggende rettigheter. Mange av de manglede rettighetene kommer av vergesystemet, som betyr at ektemannen eller faren er den som bestemmer over livet deres. En av de som har kjempet for kvinners rettigheter og for avskaffing av vergesystemet, Samar Badawi, sitter akkurat nå fengslet på grunn av sitt engasjement.

Tusen takk til Aurora for å ha satt fokus på et veldig viktig tema, og for kjempekoselig besøk!

Les mer om saken på nettsiden til Amnesty: