Elevintervju: Nikoline Ursin Erichsen

Nikoline Ursin Erichsen

Hvordan var det å begynne her?

Jeg er egentlig bare veldig positiv til skolen. Jeg har aldri gått på steinerskole før, så det var jo noe litt annerledes, men folk har vært veldig imøtekommende. Jeg har flyttet fra Porsgrunn til Oslo, og det har bare vært helt fantastisk for meg å komme til en så bra skole. Det er noe helt annerledes enn det jeg kommer fra og det er annerledes på en veldig god måte. Jeg har blitt veldig godt tatt i mot og er storfornøyd. Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal si. Alt er bare positivt.

Har det blitt som du trodde det skulle bli?

Ikke helt. Men det var kanskje fordi jeg ikke hadde så mye informasjon om steinerskolen. Jeg tenkte sånn at steinerskolen er sikkert kult, også begynte jeg, også har jeg blitt veldig glad i steinerskolen sin pedagogikk. Men det var litt annerledes enn det jeg så for meg. Men ellers har jeg blitt veldig positivt overraska over hvor bra miljøet er. Alle menneskene er jo interessante og aller har noe utrolig bra å komme med.

Hvordan er en vanlig skoledag for deg?

Begynner med hovedfag også har jeg jo musikktimer. Det er ikke alltid jeg har friminutt men det er helt greit fordi det er så gøy og vi har så flinke lærere. Så det er helt greit å miste friminuttene noen ganger. Vi har musikkfag hver eneste dag og det er gøy.

Hvordan er miljøet her på skolen?

Det er bare helt fantastisk. Jeg er vant til at alle kler seg likt, og hvis ikke du kler deg likt blir du holdt utenfor. Men her blir bare alle akseptert og alle er så inkluderende. Det er masse interessante mennesker, jeg er superfornøyd med miljøet. Det var også en av grunnene til at jeg valgte steinerskolen, fordi den er kjent for å ha et bra miljø.

Vil du anbefale andre å begynne her? Hvorfor?

Ja, helt, helt klart. Ja, som jeg sa, miljøet er fantastisk. Lærerne bryr seg virkelig om elevene sine og stoler ordentlig på elevene. Det er en dritbra skole.

Hva er det beste du har lært her?

Lærerne stoler som sagt på elevene. Nå har jeg nettopp hatt konsert hvor jeg har sunget klassisk for aller første gang. Jeg sa til musikklæreren at jeg syns det er gøy med en utfordring og han tok meg virkelig på ordet og sa at ”du skal synge trestemt, klassisk på tysk”. Og da sa jeg at jeg aldri har sunget trestemt, aldri sunget klassisk og kan ikke tysk. Man han sa at han stolte på meg og sa at dette kom til å gå helt fint og oppmuntret meg. Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger, og det var veldig gøy.

Så jeg har lært utrolig mye av å bli kastet ut i sånne ting. Man lærer sinnssykt mye og det er kjempegøy. Det var veldig mye, men jeg angrer ikke på at jeg sa ja til det tilbudet.

Hva er det morsomste/beste du har gjort her?

Det var veldig kult når vi hadde bandkonsert i kjelleren. Jeg følte at jeg var på en sånn intim rockekonsert på Parkteateret og alle hadde kommet for å høre meg synge. Publikum stod helt opp til scenen og vi bare rocka og sang og hadde det kjempegøy. Så jeg følte at det var en ordentlig kul konsert på Parkteateret.

Hva gjør du på fritiden?

På fritiden synger jeg jo. Også spiller jeg teater, danser og spiller gitar og piano.

Har du noen planer etter videregående?

Når jeg begynte her så hadde jeg veldig lyst til å drive med musikal. Også hadde jeg lyst til å flytte til New York for å satse på det. Men så begynte jeg her og tenkte at jeg kanskje bare skulle bli punkeartisk i stede. Jeg vet ikke helt, men jeg vil i hvert fall satse på musikk eller teater. Noe innenfor kunsten, sånn performing art.

Er du intressert å bli en elev?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg, ta kontakt med oss og spør oss om det du lurer på?