Elevintervju: Julie Zoe Kjernes

”… Faglærere og akttegning fra OBS har hjulpet med på universitet, og nå som Design Researcher."

interview in progress

Hvordan fikk du høre om Oslo by Steinerskole?

Jeg hadde lyst til å bli billedkunstner, og etter mye research på nettet og gjennom venner fikk jeg høre at Oslo by Steinerskole var det beste stedet for utvikling av kunstneriske egenskaper. Jeg var ute etter et sted som ville gi meg frihet til å lære mest mulig om flest mulig kunstfag.

Hvordan var det å begynner her?

Jeg har alltid vært veldig tydelig på at jeg skal følge magefølelsen min. Første gang jeg gikk inn entreen på OBS ble jeg mottatt av en veldig blid og imøtekommende Bernard. Ikke bare hadde han lest søknaden min grundig og kunne referere til den, men han tok seg også god tid til å svare på spørsmål om skolen fra moren min og meg.

Atmosfæren på skolen oste av positivitet og moro, og redselen for å gjøre noe annet forsvant fort. Magefølelsen min sa ja, så da gjorde jeg det også.

Hva syns du er det mest positive med skolen?

Det sosiale ved skolen hever seg langt over andre ting jeg har opplevd. Det var en befrielse å ha slike talentfulle lærere og elever rundt meg, både til inspirasjon og til faglig fremheving. Miljøet på skolen er ulikt noen annen skole jeg har vært borti. Det er spennende å gå der selv i de mørke vintermånedene i Norge.

Hva er mest forskjellig fra andre skoler?

Fagstrukturen følger Steinerskoletradisjoner, med hovedfag, og jeg elsker det. Det har hjulpet meg å øve inn en studieteknikk som ligner mer på internasjonale universiteter enn på andre privatskoler i Oslo.

Du har to timer samme fag i en periode på to-tre uker, hvor du skriver dine egne notater og referanser, sånn at du kan bruke dem igjen neste periode du har faget. Jeg tror ikke jeg noen gang trengte å virkelig øve til en prøve, fordi jeg hadde fordypet meg i faget så grundig over lengre tid. Veldig nyttig lærerstil som jeg bruker ennå.

Jeg skriver ned alt om jeg kan. Det hjelper meg mye i situasjoner hvor språk eller erfaring er på forskjellige nivåer.

Er det noe du ville gjort annerledes?

Jeg skulle gjerne fått litt mer allmennfag tvunget på meg i årene på OBS. Men på en annen måte tror jeg ikke at jeg hadde vært så tydelig hva jeg ville bli hvis ikke jeg hadde fått prøvd alle de forskjellige kunstfagene.

Er studiet ditt blitt som du hadde tenk det ville bli?

Kommer an på hva du mener med studiet mitt? I 2007 gjorde jeg en hovedoppgave med øynene klistret til ”real space” (et 3D modelleringsprogram). Jeg hadde bestemt meg for å designe min egen mobiltelefon, og for å finne ut av mobiltelefonens opphav. Da fant jeg ut at jeg kanskje ikke skulle bli kunstner, men produkt designer. Både kreativt og akademisk.

Så studiet mitt slukket tørsten for kunstfag, men det ga meg egenskaper og erfaring jeg kunne ta meg videre. Så, ja, det gjorde det jeg ville, hvis jeg ser tilbake på det.

Hva gjør du nå?

Nå jobber jeg som ”Design Researcher” i UK. Jeg gikk ut fra Ravensbourne (www.ravensbourne.ac.uk) med en BA (Hons) Design (Product) og ble ”headhuntet” av Samsung mens jeg studerte. Etter universitetet fikk jeg jobb hos DCA Design. Nå jobber jeg innenfor fire sektorer, medisinsk, industri, transport og FMCG (Fast Moving Consumer Goods).

Både gjennom studiet og jobb har jeg fått bruk for det utrolige omfanget av estetikk jeg lærte på OBS. Faglærere, cellegraphi og akttegning har, tro det eller ei, kommet godt med. Jeg har fortsatt noen hjertehobbyer som jeg lærte om på OBS.

Etter å ha valgt en studie som var mer industrielt og kommet så langt som jeg har gjort nå, blir jeg sjokkert når folk sier at du ikke kommer noen vei med å studere kunst.

Jeg har jobbet hardt for å komme ditt jeg er nå, og OBS har hjulpet meg og dyttet meg i den retningen.

Det er mange veier Rom, og OBS er en av dem, enten du vil bli Produkt designer eller billedkunstner.

Er du intressert å bli en elev?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg, ta kontakt med oss og spør oss om det du lurer på?