Realfagselev Doryan Grom Dizdarevic videre til finalen i den norske biologiolympiaden!

Det blir spennende å følge med når realfagselev Doryan Grom skal konkurrere om å delta i den internasjonale biologiolympiaden. I mars møtes de 16 deltakerene som har gått videre til den norske finalen, for å konkurrere om fire plasser i den internasjonale konkurransen!

Doryan Grom Dizdarevic fra Oslo by steinerskoles realfagslinje har kvalifisert seg til å gå videre etter 2. runde i den Norske Biologiolympiaden. 153 elever fra hele landet kvalifiserte seg til å delta i andre runde, og av dem var det kun 16 som nå går videre til siste, og avgjørende runde her i Norge, før den store internasjonale finalen, som i år arrangeres i Kazakhstan. Til Kazakhstan er det kun 4 deltakere fra Norge som får bli med!
Doryan Grom Dizdarevic fotografert i skolegården på Oslo by steinerskole

Gratulerer Doryan Grom! Så spennende at du er med videre til den Norske finalen! 

Hvordan syns du det har vært å delta?
Jeg synes det har vært så fantastisk å være med i alle delene så langt av biologiolympiaden. Fra å kun ha hørt om det i en time, til nå å være første representant for Oslo by steinerskole i finalen, synes jeg det er en veldig stor og givende rolle. Og nå er jeg klar til å gå «all the way». Alle testene så langt har både vært lærerike og morsomme å utføre, samt det å i det hele tatt kunne være med på en så stor konkurranse er bare helt supert. Det at jeg også kan vise kunnskap i forhold til så mange andre elever både i Norge og internasjonalt er bare helt utrolig. 

Må du tilegne deg mye ny og ekstra kunnskap, eller er spørsmålene i konkurransen basert på fagstoff som allerede er kjent for deg?
Spørsmålene vil jeg si så langt var veldig basert på det vi på steinerskolen får lære gjennom årene og det eneste jeg gjorde for å forberede meg var å lese gjennom læreplanen, notere ned det jeg husket fra alle tre år og lage huskeregler for absolutt alt. Til finalen vil jeg nok lese enda grundigere gjennom opplegget vi får i finaleuka, lage enda flere huskeregler og skumlese biologibøkene enda et par ganger for å sikre jeg har husket alt. Selv om det var en del andre prøver samtidig som både runde én og to i olympiaden, føler jeg selv de hovedpunktene klassen vår har gått gjennom i 1. 2. og 3. var mye likt i det som ble spurt om. Selv om det selvfølgelig er veldig vrient å huske alle mulige detaljer hihi :). 

Hadde du hørt om Biologiolympiaden før? Hadde du hørt om den før?
Jeg har hørt om konkurransen(e) tidligere (altså både olympiaden i Biologi, men også de andre realfagene), men visste ikke at Norge, og enda mer spesifikt, vår skole var med på det. Så syntes det hørtes ut som en fantastisk mulighet fra tidspunktet læreren vår nevnte det i starten av året.

Hva gjorde at du meldte deg på?
Skolen melder jo hvert år på alle elever som går biologi i 3. klasse, men det som ga meg ekstra motivasjon for å gjøre mitt beste, spesielt i den andre runden, var mamma, pappa, søstera mi, bestemor, bestefar, tante, onkel og fetteren min, som hadde ekstra mye tro på at jeg ville gjøre det bra i semifinalen. Og selvfølgelig biologilæreren min som støttet meg gjennom hele prosedyren, og resten av mine «biology queens» (altså resten av elevene som går biologi i 3.) som har gitt svært støttende ord gjennom alle årene på videregående, med det beste klassemiljøet man kan forestille seg :). Sist, men ikke minst må jeg takke meg selv hahahha for å ha stått på og trodd på meg selv gjennom hele prosessen.  

Hva er det morsomste med å delta i konkurranser som dette?
Det er jo både å få teste kunnskapen sin, sammenlikne det med andre elever, representere skolen sin (senere også hele landet), være en historisk figur for det samme gjennom all kommende tid, vise kunnskapen man har for faget i sin helhet fra 1.-3. klasse pensum og å faktisk få det til i høyeste grad. Spesielt når dette var året så langt som hadde mest deltakere.  

Du går jo på realfagslinjen, hva var det som gjorde at du valgte realfag på Oslo by steinerskole?
Realfagslinjen er det grundigste av opplæring man får på steineren, og som vi ser gjør det slik at elevene kan måles høyt opp mot andre skoler. Realfagslinjen gir deg alle muligheter man kan ønske senere i livet, parallelt med dyp forståelse i alle realfag skolen tilbyr, nemlig biologi, matte, fysikk og kjemi, MEN man lærer også optikk, geologi, mikrobiologi mm. sammen med andre elever fra ulike linjer. Jeg har jo alltid vært steinerbarn så det var det som ville gi mest naturlig overgang til videregående slik at jeg kunne yte mitt beste, men det er essensen av skolen, fagene vi har, mulighetene man får uansett hvilken linje man går, elevene, klassefordelingen og lærerne jeg liker best. Jeg liker skole generelt, men anbefaler alle og enhver å starte på steinerskolen. (Spesielt da realfagslinjen). 

Hva er det beste med realfagslinjen?
Jeg vil si variasjon i hverdagen, sammen med fagene og lærerne skolen vår tilbyr som er spesielt engasjerte i fagene de underviser, samtidig som vi gjør mye spennende i alle fag. Jeg vil også skryte av akkurat 3. real og 3B-klassene som jeg føler bygger hverandre opp, holder sammen og gjør hverandre trygge.

Den norske Finaleuken

Den norske Finaleuken arrangeres 11–15 mars 2024, på Institutt for Biovitenskap UiO. Innledningsvis var det 1169 elever fra 95 skoler som deltok. Når finaleuken er ferdig, er det fire som får reise videre til den internasjonale konkurransen.

Den internasjonal Biologi-olympiaden er en internasjonal konkurranse for elever fra videregående skoler fra hele verden. Fra 7–14 juli 2024 skal finalistene fra mer enn 70 land møtes til finalerunder på Nazarbayev Universitet i Kazakhstan. Kanskje blir Doryan Grom Dizdarevic en av finalistene? Norge har vært deltakende land i konkurransen siden 2015.

Hvis du er nysgjerrig på hva slags oppgaver deltakerne får så finner du dem på Biologiolympiadens nettsider. 

 

Les mer

Les mer om konkurransen og deltakende land her: https://www.ibo-info.org/en/ 

Offisiell norsk nettside for Biologiolympiaden: https://www.mn.uio.no/ibv/om/biologi-ol/ 

 

De 16 som gikk videre til siste runde

Erling Skåre Vik-Mo, Akademiet Realfagsgymnas Sandvika

Thora Lillehaug, Akademiet Realfagsgymnas Sandvika

Jaesung Shin, Blindern Videregående Skole

Hedda Briskodden, Elvebakken Videregående Skole

Lars Ivan Sætervik, Flekkefjord Videregående Skole

Lisa Siemsgluess, Flekkefjord Videregående Skole

Albert Stefan Vlad, Greåker Videregående Skole

Vilja Fledsberg, Kirkeparken Videregående Skole

Wiktor Maksymilian Kotylak, Molde Videregående Skole

Marcus Stigenberg, Mysen Videregående Skole

Doryan Grom Dizdarevic, Oslo by steinerskole

Lair Hanzen, Oslo International School

Olav Skaland Johnsen, Sandnes Videregående Skole

Vegard Kvilhaug, Stavanger Katedralskole

Emilian Våpenstad Roulet-Dubonnet, Strinda Videregående Skole

Truls Iversen, Trondheim Katedralskole

Fant du ikke svaret du søkte etter?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg. Ta kontakt med oss, og spør om det du lurer på.