Fjelltur

Alle VG1-elever på Oslo by steinerskole reiser på fjelltur den tredje uken etter skolestart. Turen går til Hardangervidda og varer i 4 dager.

Hele klassen reiser med buss til Dyranut, og derfra går de sammen fra hytte til hytte. Man lærer å orientere seg i terrenget, bruke kart og kompass, løse oppgaver i fellesskap og holde sammen som gruppe. Ikke minst lærer man mye om hverandre – man blir godt kjent med mange i klassen, og mange blir også bedre kjent med seg selv. Med på turen er en lærer som kjenner ruten samt en av klassens kontaktlærere. En frisk start på skolegangen hos oss!

Turen over Hardangervidda har de siste årene gått fra Dyranut til Trondsbu og så videre til Sandhaug, før retur til Trondsbu og buss tilbake til skolen. En fin og lettgått rute som passer godt for alle uansett hvor mye eller lite man har gått i fjellet tidligere. Fjellturen er en del av faget kroppsøving/friluftsliv, og elevene får oppgaver i kartlesing, planlegging av dagsetapper og fjellvett.

Her kan du lese mer om fjellturen: