Elevintervju: Dionisia F. Gatsulis, 2. klasse - Musikk

Dionisia F. Gatsulis

Hvordan var det å begynne her?

Det var veldig annerledes fra de andre skolene jeg har gått på. Jeg har ikke gått på noe steinerskole før dette så jeg var veldig ny til dette systemet. Men jeg kom ganske fort inn i det. Det er lange skoledager og veldig mye å holde styr på, men det er på en bra måte. Jeg liker det at man fordyper seg i ting og at man får repetert det så mange ganger, får både høre det av læreren i tillegg til at man tar notater og at man skriver det inn på nytt og leser det. Det er en bedre måte å lære på. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke andre skoler bruker det samme systemet.

Har det blitt som du trodde det skulle bli?

Jeg viste egentlig ikke hva jeg forventet. Jeg tenkte at jeg var litt lei av skolen og at jeg skulle bli litt mer sånn motivert. Jeg forventet at det var en annen måte å lære på, det var det eneste jeg viste. Det var en positiv overraskelse.

Hvordan er en vanlig skoledag for deg?

Det er hovedfag og forskjellig andre fag. Jeg går jo musikk så det er mye musikk, og det blir mer og mer. Det er variert.

Hva er det beste med skolen?

Det beste er vel at det er så dedikerte lærere. Nesten alle lærerne jeg har er veldig dedikerte til det faget de driver med. I tillegg til at de er opptatt av at man selv skal reflektere over ting og lære seg et fag. Ikke lære seg noe som er skrevet av noen andre, men selv forklare hvorfor tror du det var sånn og hvordan tror du det skjedde og tenke mer over det. For meg funker det hvert fall bra.

Hvordan er miljøet her på skolen?

Det er veldig variert. Det er det jeg liker. Det som er morsomt er at de som ikke er spesielle også er spesielle i forhold til andre skoler. Alle har litt sin egen greie og folk vil skille seg ut. Det motsatte av janteloven, og det har jeg aldri opplevd på andre skoler. Her er folk veldig opptatt av å vise hvem de er.

Vil du anbefale andre å begynne her? Hvorfor?

Ja, det vil jeg. Jeg har allerede promotert skolen for mange andre. Jeg fikk en av mine familievenner til å begynne på steinerskolen fordi han trengte et nytt sted å være og et nytt miljø, for det var et litt dårlig miljø på den forrige skolen. Og han fikk en kjempebra opplevelse av det, og nå skal kanskje alle småsøsknene hans også begynne på steinerskolen. Så jeg har allerede begynt å promotere skolen, fordi jeg syns det er mye letter å huske ting og du lærer det ordentlig. Du blir undervist og det er ikke snakk om å sitte å lese en bok og gjøre oppgaver. Det er noe helt annet.

Hva er det beste du har lært her?

Jeg har jo lært mye, men oldtidshistorie har jeg ikke hatt så mye av før. Hvordan man begynte å bygge sivilisasjoner. Så det var litt nytt for meg og lære litt om grunnrota og om den menneskelige evolusjon.

Hva er det morsomste/beste du har gjort her?

Nå holder vi på med et prosjekt, hvor vi samarbeider med humanistlinjen. Humanistene skriver dikt også skal musikklinjen legge musikk til det og lage en sang, komponere. Det har vi begynt på nå og jeg syns det er kult at man putter linjene sammen og lager noe nytt. Også skal vi spille inn CD og ha konsert med den sangen vi lager.

Hva gjør du på fritiden?

Jeg synger. Jeg er veldig dedikert til musikk, det er derfor jeg går musikklinja. Her er de veldig på det at man dyrker det du selv driver med.

Har du noen planer etter videregående?

Jeg har tenkt til å studere musikk videre. Jeg vet ikke helt om det blir musikkteknologi, det vet jeg ikke, men jeg er veldig interessert i musikkhistorie. Jeg har lyst til å ha en musikkutdanning og drive med min musikk, kanskje som en sånn sidegreie. Helst vil jeg jo leve av det, jeg vet at verden er vanskelig, men jeg er jo også ambisiøs. Jeg er sikker på at jeg skal drive med musikk videre, men helt veg ikke helt hva.

Er du intressert å bli en elev?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg, ta kontakt med oss og spør oss om det du lurer på?