Hele skolen samlet seg til sommeravslutning og vitnemålsutdeling i Filadelfias store sal i St. Olavsgate 24 torsdag ettermiddag. Som alltid var det en fantastisk fin stemning, nydelig sang og musikk, og usedvanlig gode taler. Særlig utmerket årets tale fra avgangselevene seg. Det var media-elev Linde Synnestvedt Kjensli som i år fremførte en fantastisk reflektert og gjennomarbeidet hyllest til sine medelever! Wow!
Alle familiemedlemmer som ønsker å delta på markeringen var selvfølgelig hjertelig velkomne, og i den store salen var hver eneste stol tatt! Tanter og onkler, foreldre og søsken og venner og kjente hadde kommet for å overvære seremonien.
Avslutningen på skoleåret er et høytidelig arrangement, særlig for elevene i vg3 som nå skal videre ut i verden og tar farvel med oss på Oslo by steinerskole. Når programmet har kommet til siste nummer og utgangsprosesjonen setter i gang, kjenner man hvert år på en vemodig glede over å feire at nok et kull er ferdige med tre års skolegang her hos oss på Oslo by steinerskole!
Vi ønsker dere alle sammen en riktig god sommerferie!
Rektor Bernard Daubs tale til avgangselevene 2024
Kjære avgangselever og deres familier, vg1- og vg2-elever og kolleger!
Hjertelig velkommen til vitnemålsutdelingen og sommeravslutningen. En vanlig siste skoledag før ferien for vg1- og vg2-elever og en uvanlig stor dag for våre avgangselever. Like stort hvert år og like unikt for hver og en av dere, og deres familier, og selvfølgelig for oss som skole.
Jeg tenker hvert år at egentlig burde vi avslutte skolen etter innleveringen av fordypningsoppgaven. Det er fordypningsoppgaven som er det virkelig store, en hyllest til deres skaperkraft, til den beste utgaven av dere selv. Men heldigvis har vi et siste prosjekt, teaterprosjektet, hvor dere får en ny sjanse til å briljere. Årets forestilling Fullstendig føkka viser deres kreativitet som en del av unikt felleskap fullt av energi.
Men så er det denne dagen. Når man ser på deres ansikter i dag så forstår man hvilke følelser som er forbundet med denne dagen og betydningen av denne markeringen. Avslutning av 13 års skolegang er et stort øyeblikk, en historisk milepæl i deres liv.
Så det kan være riktig å starte med et bilde fra deres første skoledag. 6-åringen som begynner på skolen, hvordan var det, husker dere noe fra denne dagen? Det er et dikt som beskriver denne dagen på en vakker måte, universelt nok for alle, det er God tur skolepike av Kolbein Falkeid.
God tur, skolepike
Med den røde ranselen som en soloppgang på ryggen
og flettene lik gardiner trukket til siden
for nakken din, denne hvite nonnen
jeg alltid har lyst å si om forlatelse til,
går du
til dine første skoledager.
Ansiktet ditt ryker av en forventning
like eksplosivt fruktbar
som en nybrøytet åker i regnskoglandene.
Å såmenn,
vær rene på hendene og barhodede
når dere med såkorg går ut på dette jordet.
Jeg tror ikke kunnskapene dere kaster ut
er spilt korn, men jeg vet:
alt som uten baktanker,
uten skepsis, umaskert
og uvettig vergeløst
går ut til livet med tilliten
som et kostbart gulleple i hendene
er hellig.
Så god tur med deg skolepike
Etter 10 år på tur gjennom barneskole og ungdomsskole startet dere her på videregående. Jeg fant ingen tilsvarende dikt som beskriver denne turen, det kan kanskje en av dere skrive, men grunnstemningen er ganske lik når dere kommer her første skoledag, ofte med en ny skolesekk, og blir tatt imot i salen. Ansiktenes deres ryker av forventning, eksplosivt med glede og nysgjerrighet særlig på nye venner, men også på de nye såmenn.
Og nå etter tre år er vi samlet her for å markere avslutningen av denne turen, denne tre-årige vandringen på Oslo by steinerskole, det er flott og vi gratulerer alle.
Slike dager eller markeringer er dager for store ord. Store ord som passer til vår skole er som dere sang om, frihet, så er det folkerett og demokrati. Jeg drister meg til å definere denne dagen som en hyllest til det frie mennesket, til alle dere som for tre år siden tok et fritt og selvstendig valg, brøt med konvensjoner, uten påvirkning av arv og miljø, religion, politiske føringer, det vil si uten ytre tvang, og valgte denne skolen, heldigvis.
Det var det mest naturlige i deres og i våre liv, men dessverre er det fortsatt skremmende mange ungdommer som blir fratatt sin skolegang, sin vekst og utvikling. Slik vi lærte av Sannes oppgave om FN-målene er det millioner av barn, særlig jenter, som blir fratatt en skolegang.
Vi fores daglig med eksempler på hvordan enkelte mennesker bryter grunnleggende verdier i et uforståelige omfang. Det fører til bruk av nye sterke ord, som dehumanisering, dehumanisering av den verden vi lever i. Skrekkelige ord, men dessverre opplever vi krenkelser av menneskenaturen både fjernt og nært.
Forfatteren Victor Hugo skrev i sin tid: Chaque enfant qu’on enseigne est un homme qu’on gagne. L’ignorance est la nuit qui commence l’abime. På norsk: For hvert barn som undervises vinner man et menneske. Ignoransen er et mørke som starter avgrunnen.
Dagens situasjon er ikke mangel på kunnskap, det er andre krefter som er i sving. Derfor er det ikke nok med en kunnskapsskole, vi må ha like stort fokus på dannelse og verdier. En verdibasert skole må ha mennesket i sentrum for å danne grunnlaget for et verdi-basert samfunn. Det er vårt hovedbudskap.
Så steinerskolens oppgave, dannelsen av det frie, tenkende, følende og handlende mennesket. har aldri hatt sterkere betydning enn nå. Hverken krigsherre eller terrorist er frie mennesker.
Verdensbilde viser oss daglig betydningen av enkeltmenneskers tenkning, følelser og handlinger, på godt og vondt. Derfor er spørsmålet til oss alle, men særlig til dere i dag, hvem er du, og hva skal du bidra med på denne jorden. Det er mer relevant, mer eksistensielt en noen gang, men også mer utfordrende enn noen gang. Så det er betryggende når dere i avslutningssangen synger: «Vi kjemper for det unge håp, vi lever nå, svever nå, det er ingen som kan stoppe oss.»
Når jeg se dere komme gjennom døren om morgen tenker jeg ofte på følge sitat fra maleren Van Gogh:
«Ingenting berører meg så dypt som det å male mennesker. Det får meg til å føle uendeligheten. Jeg vil skape kunst, og gjennom portrettkunst oppnå dette udødelige, udefinerbare, gjennom fargenes vibrasjon, som glorien var et symbol for tidligere, og få fram utrykket av deres lidenskap gjennom fargen.» Jeg skal ikke begynne å snakke om deres glorie eller aura, kanskje syntetisk grå som vi også hørte i skuespillet, men om deres fargerike utrykk, personlighet, lidenskap, udefinerbare uendelighet og deres vekstpotensial.
Tenk dere! 470 ungdommer, individer, skikkelser, utrykk og lidenskap. Så mange sinnsstemninger: Trett, opplagt, glad, trist, forelsket, forventningsfulle, åpne, høflige, uhøflige, sminket, usminket, ferdig eller uferdig hårsveis med hårrull, nervøse før en prøve osv. Åpne for et møte med skolens univers, fagstoff og kunnskap, og det sosiale livet. Det er en unik opplevelse.
Det er det kostbare gulleple som vi såmenn tar i våre hender daglig.
Dette kostbare gull er fremtiden, det betyr at deres utdanning skal være fremtidsrettet.
Skolen skal være en kulturbærer i vårt samfunn.
Derfor er «Mer enn bare skole» vårt motto.
Steinerpedagogikkens mål er å utdanne mennesket til å være i stand til å gi sitt liv retning og mening. Det er tre krefter som er selveste nerven i utdanning: Behovet for fantasi, en følelse av sannhet og en følelse av ansvar.
Vi får daglige bekreftelser på hvor aktuelle disse idealer er. Det er derfor vi kjempet for vår eksistens, kjempet mot en politiske ignoranse og tok dere med på en historisk demonstrasjon foran stortinget, … og vi vant!
Så hva nå? Husker dere hva som var hovedbudskapet da dere skulle velge videregående? Det var: Hva vil du bli? Vet dere det nå? JA? Nei?
Kanskje er dere slik som den unge kunstneren De Stael, som en gang skrev følgende til sin utålmodige far: «Jeg vet at mitt liv kommer til å bli en kontinuerlige reise på en usikker vei. Derfor bygger jeg min båt svært grundig, denne båten er ikke ferdig pappa, jeg har ennå ikke startet min reise. Sakte bit for bit bygger jeg denne båten.»
En bit av denne båten er de tre årene her. Noen av dere har sikkert en fremtidsvisjon. Kanskje i likhet med Jon Fosse som hadde en visjon om at han skulle vinne nobelprisen i litteratur. Som han sa: «Fordi jeg hadde denne visjonen følte jeg meg ganske sikker på at jeg en dag ville stå her.»
Andre trenger litt mer tid, det har ingen hast, sikkert er at grunnmuren på deres menneskevei er påbegynt.
Jeg vil også til slutt nevne et annet jubileum, denne markeringen ble holdt for første gang for 20 år siden da det første kullet fullførte tre års videregående skole på Oslo by steinerskole. Vi møtte noen av disse 87 modige første-elevene for to uker siden og mimret over en unik pionertid. Jeg kan garantere dere at det har blitt ordentlig folk av dem. Nå hører dere til over 3000 bysteinere som har fullført videregående her på skolen. Vi forstår at de alle setter sitt preg der de er virksomme.
Så i dag takker vi for oss, dere kan kaste deres skinnende skolesekk, og ta med dere alt dere lærte, forhåpentligvis som en kulturskatt i deres liv, men også i samfunnet,
Og husk: Kultur er det som blir igjen når man har glemt alt man ha lært.
Så god tur til dere og gratulerer med dagen!