Oslo by steinerskole feirer 20-års jubileum!

Skoleåret 2021/2022 feirer Oslo by steinerskole at vi fyller 20 år! Vi kan med glede se tilbake på en spennende reise med utvikling og vekst gjennom disse årene. Vår første jubileumsmarkering går ut på å utforme et kunstnerisk jubileumsverk, som skal monteres i skolens inngangsparti. Alle skolens elever og lærere skal bidra med hver sin bit, og til sammen blir dette et fellesverk vi kan glede oss over i mange år fremover.

Glade elever samlet foran sine bidrag til felles kunstverk

Rammen bak jubileumsverket tar utgangspunkt i de to mest grunnleggende avtrykkene vi lager, en rett og en krum linje. Tenk tilbake på dine første tegninger, eller den aller første gang du tegnet noe i sanden med en pinne.

Hva tegnet du? De fleste av oss har tegnet et hus, en sol, eller et menneske. Hvordan tegnet du disse motivene? Hvordan så de ut? De besto kanskje av en eller flere streker og sirkler. Det vil si en rett og en buet linje. Rette eller buede linjer er tegneriske, eller grafiske elementer som vi finner overalt rundt oss og i oss. I naturen, i byen, i vårt ansikt eller i våre knokler.

To av lærerne foran et utvalg av bidragene til jubileumsverket

Kunstnere har fra urtiden til våre dager brukt dem og tolket dem på ulike vis. Noen assosierer dem til mot og følelser, til det mannlige og det kvinnelige, til tid og rom. Du finner sikkert dine egne assosiasjoner til disse to elementene som kan inspirere deg til å bruke ett av dem i dag.

Alle medskapere fikk et utvalg farger å velge fra, komponerte bakgrunnen sin først for deretter å plassere en rett eller buet linje i fargen «Paynes Grey».

Alle dagens deltakere fikk også utdelt t-skjorter og klistremerke med skolens jubileumsemblem, og alle fikk et stykke jubileumskake.