Gå ikke glipp av elevenes utstilling utenfor biblioteket

Utenfor biblioteket står en monter hvor det vises rullerende utstillinger. Akkurat nå er det elever i vg2 som har tatt for seg bøker om kvinner, for kvinner og av kvinner.

Den fine utstillingen i monteren utenfor biblioteket, er laget av noen (mystiske) jenter i vg2! Den tar for seg ulike bøker om kvinner, for kvinner og av kvinner. Dessuten har elevene pyntet med små høstbilder og blader. På den øverste hylla står rosa og røde bøker med rosa bakgrunn, rosafargen som kanskje er inspirert av Kreftforeningens brystkreftkampanje. Den passet uansett fint på «rosadagen» på skolen.

Bibliotekar Siri vil gjerne trekke frem to bøker fra utstillingen:

Hersketeknikker; nyttige og nådeløse av Sigrid Sollund, Kagge forlag, 2017

Har du opplevd at noen, for eksempel foreldre, vil at du ta høyere utdannelse og har som argument at han eller henne aldri tok det?

Har du opplevd å diskutere med noen hvor du kommer med et argument, og ingen reagerer? Kanskje til og med en fra gruppa sier noe av det samme som du sa, bare litt annerledes?

Da kan det hende du har blitt utsatt for hersketeknikker. Det finnes små og mer alvorlige hersketeknikker. Journalist Sigrid Sollund (kjent fra Dagsnytt 18 på radiokanalen P2) tar for seg forskjellige hersketeknikker i boka Hersketeknikker; nyttige og nådeløse på en interessant og oversiktlig måte. Selv om mange kvinner har opplevd hersketeknikker av det motsatte kjønn, i et historisk perspektiv, skjer det like fullt med menn også. Så denne boka passer for alle!

Emma av Jane Austen
Aschehoug, 2006, oversatt av Merete Alfsen

Handlingen i fortellingen foregår på 1800-tallet. Den vakre, velstående og intelligente Emma har utpekt seg selv som Kirsten giftekniv. Hun gir mer eller mindre gode råd til «ofrene» sine, og ser på seg selv som en over gjennomsnittet sosialt intelligent kvinne. Den kloke Mr. Knightly, som er hennes eneste verdige motstander, setter ofte Emma på plass, noe Emma ikke alltid liker og godtar. Denne historien handler om at kjærlighet ikke alltid er der du tror du finner den, og at de beste rådene kan noen ganger være de vanskeligste.