Bøker hjelper

Denne gangen i bibliotekets forunderlige verden skal jeg ikke anbefale noe. Jeg vil bare fortelle litt om godene ved å lese bøker, kontra skjermbruk.

Melatonin
Søvnhormonet Melatonin hjelper oss til å sove om kvelden. Når det er mørkt produserer kroppen Melatonin. I dagslys produserer vi (forhåpentligvis) ikke noe særlig av dette søvnhormonet. I en studie publisert i magasinet Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), delte de mennesker i to grupper, den ene skulle lese en bok på en skjerm før de la seg, og den andre gruppen en bok. Begge gruppene leste samme bok og like lenge. Som du sikkert har gjettet, produserte leserne med skjerm ikke noe særlig med Melatonin, imens de som leste fysiske bøker sovnet lettere fordi de fikk dette søvnhormonet (Forskning.no). Skjermen ga et kunstig dagslys som gjorde at kroppen trodde det var dag, når det var kveld.

Podcast
I en podcast fra Forskning.no om forskjellen ved å lese på skjerm og i fysisk bok, (https://forskning.no/skole-og-utdanning-podcast/podcast-skjerm-eller-papir/596596) forteller Kosmo-programleder Marianne Moe, at forskning viser at man får med seg mer av en tekst når man leser i en papirbok, istedenfor på skjerm. Studien viser at det fysiske ved en bok, som å bla i den, se de tryke bokstavene på et hvitt papir, har noe å si for lesingen, enn kun å holde en skjerm når man leser (som med e-bøker). Det vil si at sanseligheten ved å lese en fysisk bok, spiller inn for hvordan du leser.

Kanskje du synes det er rart at jeg kommer med disse opplysningene, på en skjerm? Fort deg å lese dette, og legg fra deg mobilen eller pcen så raskt som mulig, og hiv deg over en bok! Det står mange bøker på biblioteket (her på skolen og andre steder) og venter på deg😊

Vennlig hilsen Siri bibliotekar!