#Hvorerdunå? Martin Kolsrud

Martin Grønnbakk

Martin Grønnbakk Kolsrud er tidligere elev på kunstlinjen ved Oslo by steinerskole. I oktober traff vi ham under utstillingsåpningen hans ”DEATH// DEADER LIFE/ eller Dom Dog Alla I hop” på KHIO der han hadde laget en installasjon av plast og drivved fra Akerselva. Vi var nysgjerrige på å høre litt om Martins år etter Oslo by steinerskole og veien frem til studenttilværelse på KHIO, så vi stilte ham noen spørsmål:

Hva gjør du nå?

For tiden har jeg jobbet mye fram mot denne utstillingen. Jeg går siste året på bachelorgraden min på grafisk kunst-og tegning, og jeg har ikke tidligere hatt utstilling alene så jeg følte at det var på tide. Til vanlig driver jeg mest med grafikk, og etsning er favoritteknikken min. Jeg holder også på med en artist-research der jeg spiser, tegner og finner ut ting om banan. På startet av semesteret var jeg i tillegg så heldig at jeg klarte a skaffe meg seks bananplanter. Det er et kunstprosjekt der jeg håper sluttresultatet vil ende i egenproduserte bananer.

Og det er nettopp dette jeg liker så godt med Kunsthøgskolen; at jeg kan drive med det jeg liker best, og i tillegg få veiledning av dyktige lærere i det jeg interesserer meg for.

Hvordan var veien til KHIO?

Jeg startet på KHiO året etter Agder FHS (billedkunst og fotolinje). Jeg er veldig glad for at jeg tok meg et friår etter videregående, jeg trengte en pause fra videre studier, og det var godt å komme seg litt bort fra alt det vante og bli kjent med folk fra hele landet.

Hjalp årene på Oslo by steinerskole deg til å nå dit du er i dag?

På folkehøgskolen brukte jeg en del tid på å sette arbeidene mine fra OBS sammen til en portfolio. Med den kom jeg inn på fire kunstskoler, i England og i Norge. Det var ikke at portfolioen jeg hadde laget var så utrolig bra, men det var kvaliteten og mangfoldet i arbeidene som gjorde at jeg kom inn. Det finns ikke mange videregående skoler som tilbyr så mange teknikker og som har så mange verksteder med dyktige lærere, som OBS har. Sånn sett var OBS som en forskole for meg.

Hva har du hatt mest bruk for i dine videre studier?

Eurytmi?… hehe, neida..

Det må neste være hvordan jeg ble mer selvsikker, og å tørre å være den jeg er. Det høres kanskje cheezy ut, men slik er det.

Hva var det som gjorde at du valgte Oslo by steinerskole som videregående skole?

Jeg var mye rundt og undersøkte VGS med kunstlinje da jeg skulle søke skoler og jeg hadde sett alt storesøsteren min, Oda Sortland, hadde med seg hjem, og det hadde jeg også lyst til å gjøre. Og ikke minst grafikkverkstedet som jeg ble litt småforelska i da jeg var der på åpen dag i 2009.

Hvordan var det å være elev på Obs?

Det var lange dager og mye å gjøre. Det jeg syntes var vanskeligst i starten var hvordan undervisningen som stort sett var på tavla var lagt opp, men det gikk seg fort til, som alt det andre ved skolen. Jeg likte også godt hvor greit det var å engasjere seg i alt rundt skolen.

Hva var det beste?

Friminuttene, eller kanskje kunsthistorie. Og alt det sosiale. Enspretten i bakgården, elevrådsarbeidet, morgenkaffen, klasseturen med Titan-Helge på Hardangervidda og sene kvelder i grafikkverkstedet. Det er så mye, og jeg har så mage gode minner fra de tre årene jeg gikk der.

Hva var det værste?

Cooper-testen? Hehe…

Det var antakelig det å ikke bo i byen, men å måtte pendle hverdag på stappfullt lokaltog fra Ski.

Hvor går veien videre nå?

Nå skal jeg gjøre meg ferdig på KHiO først, så får vi se hva som skjer etter det. Framover blir nok noen utstillinger etter jul, og jeg har noen artist book prosjekter gående, så det er mye å glede seg til!

Vil du se hva Martin arbeider med? Ta en titt på:

Kunst av Martin Grønnbakk

Er du intressert å bli en elev?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg, ta kontakt med oss og spør oss om det du lurer på?