#Hvorerdunå? Embla Øverbye

Embla Øverbye er tidligere elev ved kunstlinjen på Oslo by steinerskole. Dette intervjuet ble gjennomført da hun sammen med medstudent Cathrine Liberg åpnet utstillingen ER på KHIO i Oslo. Embla beskriver tanken bak utstillingen slik: «Våre kunstnerskap dreier seg rundt portrettet og menneskeskikkelsen, med et fokus på tekstur og overflate, som skapes gjennom ulike grafiske teknikker som tresnitt, litografi og monotypi. Disse overflatene, der et underliggende mørke stadig går igjen, brukes aktivt til å skape sinnstilstander og stemninger. Skikkelsene vi fremstiller befinner seg alltid i en sårbar tilstand, i det øyeblikket de balanserer mellom ønsket å bli sett og ønsket om å gjemme seg. Vi er opptatt av å fortelle, portrettere, det bortgjemte, fortrengte og glemte på en ærlig, dirkete og ekte måte,»

Det er alltid veldig hyggelig å se hva tidligere elever gjør og i anledning utstillingen var vi også nysgjerrige på hvordan veien har vært for Embla fra årene på Oslo by steinerskole, til der hun er nå. Vi stilte Embla noen spørsmål:

Hva gjør du nå?

Nå går jeg på Kunsthøgskolen i Oslo på Kunst og Håndverk, grafikk. Jeg går BA2.

Hvordan var veien dit?

Rett etter OBS dro jeg til Lillehammer for å studere film- og fjernsynsvitenskap på Høgskolen i Lillehammer. Jeg fant fort ut at det var et for teoretisk og teknisk studie for meg, og hoppet dermed av studiet etter et semester. Etter ca. 6mnd uten å jobbe med kunst, klødde det i fingrene. Derfor begynte jeg på Nydalen Kunstskole Billedkunstlinjen, hvor jeg malte malerier i et halvt år. Det var bra, men miljøet passet meg ikke (aldergruppen er 50+). Deretter begynte jeg på Høgskolen i Oslo på Kunst og Design. Jeg følte ikke at jeg riktig fikk utfoldet meg på denne skolen – det var mer fokus på formidling av kunst, design og mote. Jeg ønsket å kunne være fri og dyrke mitt uttrykk, som jeg følte jeg kunne på kunstlinjen på OBS. Så da, etter to år med kaving og søken, fant jeg endelig tilbake på det jeg egentlig alltid trivdes best med: kunst. Jeg fant meg fort til rette på KHiO; med utstyr, ressurser og mulighet til å kunne fokusere 100% på kunsten. Jeg er veldig takknemlig for at jeg kom inn på KHiO såpass tidlig.

Hjalp årene på Obs deg til å nå dit du er i dag?

Årene på OBS var avgjørende for nå hit jeg er nå. Jeg brukte mange av arbeidene mine fra OBS for å søke på KHiO, bl.a. fordypningsoppgaven. På OBS hadde vi unike og fantastiske muligheter til å prøve ut både dyptrykk, høytrykk, kalligrafi, maleri, bokbinding, akt, fotografi og skulptur – som utfordret meg og mitt uttrykk i stor grad. Jeg tror kanskje kunstlinjen er det beste med OBS. Lærerne er ekstremt kompetente og gode til å veilede. Man kan bare drømme om å få høykvalitets Hahnemüle dyptrykkspapir, sverte, etsebad, akvatintrom og svær presse så lett tilgjengelig senere i livet.

Hva har du hatt mest bruk for i dine videre studier?

Jeg har hatt god bruk for kalligrafitimene, grafikktimene og maleritimene i mine videre studier. De har bidratt til at jeg er her jeg er i dag. Men aller mest har jeg kanskje hatt bruk for selvtilliten det å gå på OBS ga meg. Selvtillit til at jeg ble «sett», jeg ble verdsatt og sett som et individ – både kunstnerisk og sosialt.

Hva var det som gjorde at du valgte Obs som videregående skole?

Jeg valgte OBS fordi jeg mistrivdes på offentlig skole på ungdomsskolen og videregående (begynte først på Elvebakken, sluttet etter 3 mnd). Steinerskolens pedagogikk passet meg bedre enn den offentlige skolens.

Hva var det beste med Obs?

Det beste med OBS er så mye! Men kanskje aller mest kunstlinjen. Og miljøet.

Jeg trivdes veldig bra på OBS. Jeg fant venner der som jeg fremdeles anser som mine beste venner. Jeg følte meg som en del av skolen, ikke bare som en av utallige elever. For første gang på lenge var jeg ikke rar lengre. Jeg kunne slappe av og være meg selv – og bli likt for det! Faglig ble jeg passe utfordret, uten for mye prestasjonsjag.

Hvor går veien videre?

Veien videre for meg nå, er å fullføre bachelorgraden på KHiO. Deretter bærer det inn i det uante – aller helst vil jeg arbeide selvstendig som kunstner. Jeg stiller allerede ut arbeider på tre gallerier i landet, og ønsker å stille ut flere steder. Jeg ønsker å danne et kollektivt atelier i Oslo, hvor jeg kan drive med grafikk.

Følg Embla på Instagram @emblaoverbye_art

eller på www.facebook.com/artembla/

Følg med på serien #hvorerdunå? så møter du igjen noen av våre tidligere elever.

Embla Øverbye

Er du intressert å bli en elev?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg, ta kontakt med oss og spør oss om det du lurer på?